Jeg har Parkinson, men Parkinson har ikke meg!

I begynnelsen av januar  2009  fikk jeg diagnosen Parkinsons disease. Da  hadde jeg over  lengre tid hatt mistanke om at noe var galt med meg. Balansen min var blitt merkbart dårligere. Håndskriften min som alltid hadde vært tydelig , var nå nesten uleselig. Korsryggen var stiv med konstant verking og jeg var begynt å sove dårligere om nettene.

Jeg gikk jevnlig til fastlegen min i denne tiden for å finne ut av hva som feilte meg, men det var kiropraktoren min som først fikk mistanke om at det kunne være Parkinsons disease jeg hadde. fått. Jeg fikk henvisning til en nevrolog som  med en gang kunne konstatere at jeg hadde PD.   Nevrologen  mente jeg skulle begynne på medisin med det samme.  Medisinen hadde god virkning, nesten fra dag en, men en del bivirkninger ga den, bl.a. kvalme og tidlig oppvåkning.og dårlig appetitt. Dette ble så plagsomt etter hvert at vi ble ernige om å forsøke en annen medisin bl.a. Requip, Madopar, Eldepryl og  Comtess, altså en  en skikkelig coctail.

Dette var 2 år siden, medisinen hjalp, så bra at jeg ofte glemte helt at jeg var syk. Men etter hvert  ble den ble den positive virkningen litt mindre  og styrken på  medisinen måtte økes, og da kom bivirkningene, bl.a. kramper, dårlig matlyst og dårlig søvn. Nå tar jeg optimal dose av denne coctailen  min, og jeg er spent på hva slags medisin nevrologen min vil gi meg. Vil den ha like god effekt som den jeg er på nå?  I juni vil jeg  få vite litt mer om dette.

Jeg har tenkt å skrive jevnlig i denne bloggen min, om hvordan det går fremover, virkning av medisinen, forandringer, bivirkninger etc. Kanskje du der ute har fått diagnosen PD nylig, og vil finne det interessant å lese om andres erfaringer når det gjelder PD. Jeg vil også  bli glad for til,bakemeldinger, og svarer gjerne på spøsmål .

Legg igjen en kommentar

